Rakennusten tyylit ja aikakaudet 2ov
Ammattitaitovaatimukset
Opiskelija osaa
valita ja käyttää kulttuurilähtöisiä työmenetelmiä ja –välineitä.
toimia ja tehdä ammattityötä eri asiantuntijoiden kanssa
suunnitella ja valmistaa kulttuurilähtöisen tuotteen tai palvelun.
noudattaa työaikoja, aikatauluja ja työturvallisuusohjeita
ratkaista ongelmatilanteita.
Arvioinnin kohteet
Työprosessin hallinta
Kulttuurilähtöinen suunnittelu ja valmistus
Itsearviointi
Työmenetelmien- , välineiden ja materiaalien hallinta
Kulttuurilähtöisten työmenetelmien ja –välineiden käyttö
Materiaalien käyttö
Työn perustana olevan tiedon hallinta
Kulttuuritiedon hyödyntäminen suunnittelussa ja valmistuksessa
Elinikäisen oppimisen avaintaidot
Vuorovaikutus ja yhteistyö
Ammattietiikka
Arviointi
Perustutkinnon perusteiden mukaisesti, s 28-29.
Arviointiin vaikuttavat läsnäolo lähiopetuksessa, harjoitus/asiakastyöt sekä kokeet. Ammattiosaamisen näyttö 4.1.2.2.
Ammattitaidon osoittamistavat
Perustutkinnon perusteiden mukaisesti, s 30.
Opiskelija osoittaa ammattitaitonsa restaurointi- ja erikoismaalauksen työtehtävissä.
Oppimisympäristöt ja opetusmenetelmät
Opiskelija
tunnistaa eri aikakausien rakennuksia ja sisustuksia, niiden tyyliominaisuuksia ja tunnuspiirteitä keskiajalta nykypäivään
tunnistaa eri aikakausina käytettyjä alaan liittyviä työmenetelmiä sekä materiaaleja
ymmärtää tyylien vaihdoksiin vaikuttaneita syitä ja ilmiöitä
osaa historian avulla arvostaa omaa ammattialaansa sekä osaa soveltaa perinnettä oman työnsä suunnittelussa
Menetelmät
ammattitaidon perusteiden opiskelu lähiopetuksessa
luennot
opetusfilmit
tutustumiskäynnit
itseopiskelu
harjoitustyöt / tutkielmat
tekemällä oppiminen ja reflektointi
Oppimateriaali
opettajan opetusmateriaali
alan kirjallisuus
alan ammattilehdet
internet
Opintojen ohjaus / ohjaukselliset toimenpiteet
tutkinnon osan esittely: opettaja
ammattiosaamisen näyttö: opettaja, mahdollisesti työpaikkaohjaaja
Opintojen ajoittuminen
2. vuosi